Admission Process Description

Admission Procedure

  1. Admission to part I (UG/PG) for all faculties is made in accordance with the rules framed by the Commissionerate, College Education Jaipur, and University of Rajasthan.  
  2. The admission process is online and with online Assistance mode. That means the students who seeks to take admission in the college can fill the application form online and submit the form along with scanned copy of all the original documentsrequired,  in pdf format only, with recent passport size photograph in jpg/jpeg format. 
  3. Registration fee 400/-duly filled by the candidate while submitting the application form. 
  4. After filling the form for registration when document verification is done from college side the candidate will be allowed to submit the tuition fees online within 7 days from the date of confirmation mail sent by the college.
  5. Assistance to fill the application form and fee submission will provided to those students who are not be able to fill the form online or facing any problem to fill the form. 
  6. Assistance will be provided from college campus, so students must visit college with original documents.    
  7. If the number of admission forms received by the last date is more than the number of available seats in the preferred subjects, admission will be made in accordance with the second preference given in the application form. 
  8. The admission will be considered confirmed only when the fee has been realized otherwise it can be cancelled after 15 days. 
  9. 50% relaxation in tuition fee for the wards of martyrs and 25% for those whose parents are in military or defence services. 
  10. 50% relaxation in tuition fee for the candidate have secured 90% or above marks in their board for UG admission.   
  11. After admission confirmation the student must submit hard copy (Printout) of application form along with attested copies of all the documents at college office on the first day of their classes after all the circumstances goes normal for this pandemic situation. 
  12. After admission, a student is permitted to change one subject, only once, provided subject combination has vacant seats, within 15 days from date of admission. 
  13. If she opts for a change in the faculty than it will be given only if the marks obtained in the qualifying exam (10+2) are higher than that of the student, last admitted or if there is a vacant seat after completion of the admission procedure. 
  14. Private students of Part I or II interested in seeking admission in the college as regular students in part II and III respectively should have attained minimum 50% marks in aggregate (compulsorily) and all papers should be cleared. However, the admission will be subject to availability of the seats. 
  15. If a student has passed P.G. (Previous) privately, she will not be eligible to take admission in the final year, as a regular student. 
  16. A weightage of 2% will be given to minorities (Jain/Sikh/Muslim/Christian/Persian). 
  17. A weightage of 5% in PG course shall be given to students from Honours in B.A./B. Com./B.Sc. in that subject. 
  18.  Extra marks may also be awarded to the students possessing NSS/Sports certificate as per guidelines of the state government. 

प्रवेश प्रक्रिया

1.  सभी संकायों के प्रथम वर्ष के लिए  (UG / PG) में प्रवेश, आयुक्तालय, कॉलेज शिक्षा जयपुर और राजस्थान विश्वविद्यालय द्वारा निर्धारित नियमों के अनुसार किया जाएगा ।
2.  प्रवेश प्रक्रिया ऑनलाइन है और ऑनलाइन सहायता मोड के साथ है अर्थात जो छात्राएँ  कॉलेज में प्रवेश की इच्छुक है, वे आवेदन पत्र ऑनलाइन भर सकते हैं और फॉर्म को सभी आवश्यक मूल दस्तावेजों की स्कैन कॉपी के साथ पीडीएफ प्रारूप में, हाल ही में पासपोर्ट आकार की फोटो के साथ jpg / jpeg प्रारूप में जमा कराना होगा।
3. आवेदन पत्र जमा करते समय पंजीकरण शुल्क 400 /- उम्मीदवार द्वारा  जमा कराना होगा  ।
4.  पंजीकरण के लिए फॉर्म भरने के बाद जब दस्तावेज़ सत्यापन कॉलेज की तरफ से किया जाता है, तो उम्मीदवार को कॉलेज द्वारा भेजे गए पुष्टिकरण मेल की तारीख से 7 दिनों के भीतर ऑनलाइन ट्यूशन फीस जमा करने की अनुमति दी जाएगी।
5.  जो छात्राएँ ऑनलाइन फॉर्म भरने में सक्षम नहीं हैं या फॉर्म भरने के लिए किसी भी समस्या का सामना कर रही हैं , उन्हें महाविद्यालय परिसर में आवेदन -पत्र  भरने व शुल्क जमा करवाने  में सहायता प्रदान की जाएगी ।
6.  प्रवेश से सम्बंधित किसी भी प्रकार की सहायता के लिए  छात्राओं को मूल दस्तावेजों के साथ कॉलेज परिसर का दौरा करना होगा।
7.  यदि अंतिम तिथि तक प्राप्त प्रवेश फार्मों की संख्या इच्छितों विषयों  में उपलब्ध सीटों की संख्या से अधिक है, तो प्रवेश आवेदन पत्र में दी गई दूसरी वरीयता के अनुसार किया जाएगा।
8. प्रवेश तभी पक्का माना जाएगा जब शुल्क का भुगतान हो गया हो अन्यथा इसे 15 दिनों के बाद रद्द कर दिया जाएगा ।
9. शहीदों के बच्चों के लिए शिक्षण शुल्क में 50% की छूट और 25% उन लोगों के लिए जिनके माता-पिता सैन्य या रक्षा सेवाओं में हैं।
10. जिन अभ्यर्थियों ने 90% या उससे अधिक अंक प्राप्त किए है उन्हें स्नातक कक्षाओं में प्रवेश के लिए शिक्षण शुल्क में 50% की छूट प्रदान की जाएगी ।
11. प्रवेश की पुष्टि के बाद, छात्र को इस महामारी की स्थिति के लिए सभी परिस्थितियों के सामान्य होने के बाद, अपनी कक्षाओं के पहले दिन कॉलेज कार्यालय में सभी दस्तावेजों की सत्यापित प्रतियों के साथ आवेदन पत्र की हार्ड कॉपी (प्रिंटआउट) जमा करानी होगी।
12. प्रवेश के बाद, एक छात्राओं को प्रवेश की तारीख से 15 दिनों के  भीतर सिर्फ एक विषय , केवल एक बार बदलने की अनुमति है, बशर्ते सम्बंधित विषय में खाली सीटें हों ,
यदि वह संकाय में बदलाव का विरोध करती है, तो केवल इच्छुक विषय तभी दिया जाएगा जब योग्यता परीक्षा (10 + 2) में प्राप्त अंक उस छात्रा की तुलना में अधिक हो, जिसे अंतिम प्रवेश दिया हो या प्रवेश प्रक्रिया पूरी होने के बाद कोई सीट खाली हो। 
13. भाग I या II की स्वयंपाठी  छात्राएँ  जो भाग II और III में नियमित रूप से कॉलेज में प्रवेश पाने के इच्छुक हैं, उन्हें समग्र विषयों  (अनिवार्य एवं ऐच्छिक) में न्यूनतम 50% अंक प्राप्त होने चाहिए और सभी विषय उत्तीर्ण होने चाहिए। हालांकि प्रवेश, सीटों की उपलब्धता के अधीन होगा।
14.  यदि किसी  छात्रा ने  पी.जी. (प्रिवियस) स्वयंपाठी  रूप मे किया है तो , वह अंतिम वर्ष में नियमित छात्र के रूप में प्रवेश लेने के लिए पात्र नहीं होगी ।
15.  अल्पसंख्यकों (जैन / सिख / मुस्लिम / ईसाई / फारसी) को प्रवेश में  2%  अंक का लाभ दिया जाएगा।
16. कला , वाणिज्य और विज्ञान विषयों में आॅनरस्  से स्नातक  छात्राओं को पीजी कोर्स में 5% का लाभ दिया जाएगा। 
17. राज्य सरकार के दिशा-निर्देशों के अनुसार NSS / Sports प्रमाणपत्र धारी छात्राओं को अतिरिक्त अंक प्रदान किए जा सकते हैं।

 

List of Documents to be submitted at the time of admission along with the Application Form 

For Undergraduate Courses: 

1. Students From Rajasthan Board. 

  • Mark Sheet of 10th Class
  • Mark Sheet of 12th Class 
  • T.C./C.C. (Original) 
  • Certificate of participation in Sports/NSS

2. Students from C.B.S.E./Other Board. 

  •      Mark Sheet of 10th Class 
  •     Mark Sheet of 12th Class
  •     Migration Certificate (Original) 
  •     T.C./C.C. (Original) 
  •     Certificate of participation in Sports/NSS 

For Postgraduate Courses: 
 

1. Students From University of Rajasthan. 

  •   Mark Sheet of 10th Class
  •  First Year, Second Year & Final Year of Graduation Mark sheet
  •  T.C./C.C. (Original) 
  •   Certificate of participation in Sports/NSS 

 2. Students from University other than University of Rajasthan.

 

  •   Mark Sheet of 10th Class
  •    First Year,  Second Year) & Final Year Mark Sheet- (Original) 
  •    Migration Certificate (Original) 
  •   T.C./C.C. (Original) 
  •   Certificate of participation in Sports/NSS